Doe Het Zelf – Zo kan je nú meer mindful zijn

Te midden van je emails, telefoontjes, vergaderingen, gesprekken hoef je niet perse 30 minuten of meer te blokken voor meditatie om de voordelen van mindfulness te ervaren. Het kan simpeler en directer.

Zo kan je nú in het moment zijn

Mindfulness gaat vooral over opmerken wat er is in het moment. Opmerken wat er is in het moment dat is de essentie van mindfulness. Doe één van onderstaande oefeningetjes voor 1 of 2 minuten en merk op wat het je doet:

  • als je ligt, zit of staat: ga met de aandacht naar de drukpunten met de ondergrond. Waar zitten die en hoe groot zijn die?

of

  • zit, lig of sta stil en ga met de aandacht naar de beweging van de ademhaling. Waar voel je die  beweging?

Maak er niet meer van

Houd het eenvoudig en houd je liever bij één van deze oefeningetjes dan beide af te raffelen.

Houd het simpel: wees alleen maar nieuwsgierig. Meer hoeft echt niet.

Wat altijd opvalt dat mensen vaak denken dat ze dit soort oefeningetjes niet goed doen. Of dat ze na 2 seconden denken dat ze klaar zijn met de oefening. In feite vergeten zij nieuwsgierig te zijn.

Het lukt niet!

En wat natuurlijk bij iedereen gebeurt is dat je je aandacht wel bij de oefening wilt houden maar dat dat niet zo makkelijk lukt. Ook tijdens de duur van deze korte oefening word je natuurlijk afgeleid door gedachten over de vergadering van straks, het telefoontje van gister enzovoort. Waarschijnlijk niet éénmaal maar vele malen. Misschien wel 50 maal in 2 minuten.

Goed en beter nieuws

Het goede nieuws is:

  • je kunt opmerken dat je afgeleid bent en je aandacht weer terug brengen. Ook jij kunt dat!
  • je leert dit steeds makkelijker te doen. Oefening baart kunst.

En het beste nieuws:

  • dit hoort allemaal bij het spel van mindfulness!

Direct met mij contact via 06 2303 5331.
Blogs voor starters, alle mindfulness basistrainingen en coaches in Nederland
Facebook pagina Over Mindfulness voor Starters

Over Mindfulness Hoe Je Nu Mindful Kan Zijn

Geef een reactie