Doe het Zelf – Overwin de meditatie obstakels

Werken met de steeds weer afleidende gedachten blijft altijd een uitdaging. Hier lees je waarom je meditatie misschien lastig voor je is en inspiratie om je meditatie weer eens op te pakken.

Gedachten-treintjes

Als je ooit iets aan meditatie hebt gedaan dan weet je dat je gedachten steeds met je op de loop gaan. Dat is onvermijdelijk, voor iedereen. Gedachten gedragen zich als geuren, ze komen en gaan ongevraagd, je hebt er geen invloed op. Het lijkt er zelfs op dat we het grootste deel van de dag bezig zijn met onze gedachten en dat we zelden echt in het moment zijn: we maken plannen, denken aan wat er straks kan gebeuren, we denken aan gister en morgen, overmorgen en volgend jaar, ons pensioen, waarover we zullen stemmen, enzovoort.

Opsteker is dat als je niet mindful bent je niet eens weet/ervaart dat je leven voortdurend gedomineerd wordt door gedachten-treintjes

Weten in plaats van Goed of Fout

Het gaat er bij meditatie niet om dat je het goed of fout doet maar om weten wat er is. Als je opmerkt dat je in een gedachten-treintje zit naar je favoriete vakantiebestemming heb je slechts één ding te doen: terug te gaan naar het moment van nu, daar waar je lichaam nu is. En je mag best tevreden als je al een beetje kunt opmerken wanneer je wel of niet in het hier en nu of in het treintje zit, zo makkelijk is dat niet.

Leer de obstakels kennen

Als je werkt met de afleidende gedachten dan bouw je ook iets op:

  • Je traint je mind. Iedere keer dat je uit afleidende gedachten stapt versterk je je concentratie. Je traint je aandacht zoals je je spieren traint. Je gedachten leiden je af en iedere keer breng je de aandacht terug naar dit moment. Steeds weer opnieuw.
  • Je leert gedachten patronen te herkennen. Als je terug komt in het moment en je gaat zien waar je vandaan komt ga je ook patronen zien in je gedachten. Je herkent misschien elementen van begeerte en verlangen of angst en weerstand of twijfel die de gedachten bepalen. Deze elementen worden in de meditatie-leer gezien als de feitelijke obstakels of hindernissen die de gedachten bepalen en kunnen uiteindelijk een interessant meditatie object worden.
  • Je gaat merken dat gedachten niet alleen in je hoofd afspelen maar directe invloed hebben op je emoties en direct gereflecteerd worden in je lijf. Je gaat zien dat bepaalde gedachten en emoties invloed hebben op maag, rug, nek enzovoort.

Vrije bewerking van Overcome These Five Common Obstacles in Meditation van Bob Stahl en Steve Flowers

Bel of mail me als je vragen of opmerkingen hebt.

Volg

Blogs over Mindfullness voor Starters
Facebook pagina Over Mindfulness voor Starters
Alle basistrainingen en coaches mindfulness in Nederland

Foto van illustratie Pixabay

Het maakt niet uit hoe langzaam je vooruit komt, zolang je maar niet stopt

Confucius

Meditatie Obstakels

Geef een reactie