Doe het Zelf – Morgen ff wat meer mindful, vooral als je het druk hebt 

Je hoeft niet 30 minuten te mediteren om de voordelen van mindfulness te ervaren op je werk. Hier vind je een manier om juist tijdens een drukke dag mindfulness toe te passen.

De ultieme mindfulness oefening tijdens een drukke werkdag

E-mails, telefoongesprekken, vergaderingen, presentaties en dan natuurlijk gewoon nog je eigen werk…Juist te midden van dit alles kun je de principes van mindfulness perfect toepassen én de kwaliteit van je werk verbeteren en je energie op peil houden.

Druk, druk, druk -> Vertraag, vertraag, vertraag

Vertragen op het werk lijkt contra-intuitief. Je kunt je er eigenlijk niets bij voorstellen dat vertragen je productiviteit, efficiëntie, veerkracht enzovoort zal kunnen verbeteren.

Maar stel je eens voor dat je wordt gevraagd een week lang niet te slapen. Slapen is rusten en rusten in niet werken. Dus als je gewoon stopt met slapen kun je gewoon doorwerken, toch?

Ik heb het ook wel eens geprobeerd toen ik moest leren voor een examen: je bent volkomen uit het moment, je hebt koppijn van het vinden van systemen in de leerstof, je eet slecht, je zweeft een beetje in je hoofd, je verliest het contact met de wereld om je heen, het lijkt alsof iemand je pen beweegt, enzovoort. En uiteindelijk valt het hele overzicht van de leerstof uit elkaar, je kunt geen verbanden meer leggen: je hebt je tijd zitten verknoeien, in mijn paniekerig gehaast heb ik mijn energie misbruikt. Je hebt gewoon rust en slaap nodig om effectief te zijn.

Dus

Dus als je je 7 of 8 uur slaap pakt ben je effectiever. Maar ook: als je af en toe een mindful moment inlast, een moment van vertraging tank je op de dag automatisch bij.

Vertraging, hoe doe je dat?

In plaats van paniekerige haast, stop je niet even met werken maar neem je een pauze, als je met iemand spreekt leg je je focus op luisteren, je maakt een wandeling in plaats van dat je van A naar B rent en door te ordenen en kiezen neem je de tijd voor je werk.
Effectiviteit wordt bereikt als vertragen en versnellen elkaar afwisselen.

Effectiviteit ontstaat vanuit inzicht dat je alleen kunt opdoen vanuit dit vertragen, vanuit deze aandachtige manier van werken.
Wissel steeds van de Doe Modus naar de Zijn Modus en andersom voor het beste resultaat.

Bel of mail me als je vragen of opmerkingen hebt.

Volg

Blogs over Mindfullness voor Starters

Facebook pagina Over Mindfulness voor Starters

Alle basistrainingen en coaches mindfulness in Nederland

Doe Het Zelf – Morgen Ff Mindful, Vooral Als Je Het Druk Hebt

Geef een reactie