Doe het Zelf – 2 manieren om je veerkracht te vergroten

Als dingen vreselijk verkeerd gaan is dat dé kans om op ons best te zijn. Op zo’n moment geven we onszelf graag op de kop terwijl een snelle, radicale mentale shift nodig is. Dat is de essentie van veerkracht.

Oplopende spanning

Voor mijn werk als inval verpleegkundige was ik wekelijks maar soms ook per dag afhankelijk van werk. Van mijzelf moest ik 3 diensten van 8 uur per week doen, dat was nodig voor de omzet die ik mij ten doel stelde. Er zijn natuurlijk tijden van veel en tijden van minder aanbod van diensten. Als er geen dienst aangeboden werd terwijl ik volgens mijn planning nog wel een dienst moest hebben dan werd ik kortaf, ik had geen lol, de spanning liep op, een kort lontje. En dat alles ontlaadde zich op het moment dat er ineens wel een dienst kwam en ik weer ‘op koers lag’.

Weten en doen

Nu wist ik natuurlijk wel dat de wereld niet verging als ik mijn omzet die week, die maand of zelfs dat jaar niet zou halen. Een jaar zonder omzet was ook niet meteen een ramp. Maar al dat besef leidde niet tot ontspanning. Dus je weet op zo’n moment dat de wereld waarin je leeft bedrieglijk is, een werkelijkheid is die gevoed wordt door plannen, normen, eisen vanuit begeerte en verlangen en misschien zelfs vanuit angst. Maar je komt er toch niet zomaar van los.

How we respond to the issue …. is the issue Frankie Perez

Nu was ik al jaren beoefenaar van mindfulness, zelfs mindfulness trainer. Dus met andere woorden ik wist wel dat het anders kon: in het moment zijn en niet in de wirwar van gedachten-treintjes, verwachtingen, hoop en eisen die in je hoofd spelen. De angsten en verlangens onder ogen zien.

Zien en zien

En toch: ik wist op zo’n moment mindfulness niet tot praktijk te brengen. Tot het moment dat er ineens een dieper besef van de situatie kwam en mij ontspande. Een moment van zien hoe het werkelijk is zonder gek te laten maken door alles wat in het hoofd speelt. Een mentale shift, een inzicht ‘Yeah, shit happens but shift happens too’ zoals Linda Graham zo treffend verwoordt in Mindful. En ook: het besef dat als ik mijn mentale instelling in dit moment kan veranderen, dan kan ik dat in ander ander moment ook!
Dit is een typisch kenmerk van hoe mindfulness zich in het leven verspreidt: ineens tot een dieper besef of inzicht komen dat leidt tot ontspanning, aanvaarding, tevredenheid met hoe het op dat moment is. De veerkracht en daarmee het plezier was weer terug.

Schakelen: een kwaliteit van ons allemaal

Dat betekent dat ieder van ons in staat is om in situaties waarin wij stuiteren in teleurstelling, moeite, spanning en zelfs een ramp voorzien dat we gebruik kunnen maken van deze aangeboren flexibiliteit in onze hersenen om te schakelen. Schakelen in perspectieven van ‘doen’ naar ‘zijn’, van ‘automatische reactie’ naar ‘beste reactie’. Door het verschuiven van perspectieven worden we veerkrachtiger; we leren en groeien; we herstellen ons welzijn.

2 manieren om aan je veerkracht te werken

We kunnen ons vermogen om te schakelen bij uitdagende gebeurtenissen in het leven om twee manieren vergroten:

  • geef aandacht aan je reacties in situaties waarin wij verzeild raken. Een mooie oefening om hierin expert te worden (1) kies een prettige situatie die je vandaag hebt beleefd en zet op een rij welke lichamelijke sensaties, gedachten en emoties die op dat moment een rol speelden (2) geef aan wat je in die situatie gedaan hebt. Op deze manier leer je met een grotere afstand naar situaties te kijken en ontdek je misschien andere perspectieven. Zo groeit je veerkracht. Het wordt pas echt interessant als je een onprettige situatie kiest. En een tip: doe het samen met iemand anders.
  • heb compassie voor je eigen reacties in rot situaties. We geven onszelf makkelijk op de kop, maar daar krijg je alleen maar builen van. Het is nooit jouw schuld dat dingen zijn gegaan zoals ze zijn gegaan tenzij je dat met opzet deed. Vipassana leraar Frits Koster zegt altijd ‘Het valt niet mee om mens te zijn.’ Ook voor jou en mij niet en dat mag best gevoeld worden zonder je op de kop te geven.

Zo kunnen er gewoon dingen mis gaan in ons leven en is zo’n moment eigenlijk het beste moment om iets te veranderen.

Shit happens but shift is possible too.

Bel of mail me als je vragen of opmerkingen hebt.

Volg

Blogs over Mindfullness voor Starters

Facebook pagina Over Mindfulness voor Starters

Alle basistrainingen en coaches mindfulness in Nederland

Foto van illustratie Pixabay

Het maakt niet uit hoe langzaam je vooruit komt, zolang je maar niet stopt

Confucius

Als Dingen Vreselijk Verkeerd Gaan Is Dat De Kans Om Op Ons Best Te Zijn. Op Zo’n Moment Geven We Onszelf Graag Op De Kop Terwijl Een Snelle, Radicale Mentale Shift Nodig Hebben. Dat Is De Essentie Van Veerkracht.

Geef een reactie