Meer plezier tijdens de maaltijd door eens ánders te eten

Mindful eten? Wat moet je je daar nu bij voorstellen?
3 tips die je maaltijd een andere beleving kunnen geven. Misschien kost je het je een minuutje meer…

Kijk aandachtig, wat valt op?

Meestal betekent het als je eten op je bord ligt: eten! Maar neem nu eens een moment de tijd om rustig het voedsel wat voor je ligt te bekijken. Merk de verschillende vormen op. De kleuren.

Neem de geuren op, wat valt je daarbij op?

Neem een paar diepe teugen van de geur van het voedsel. Adem in, adem uit. Beleef de geuren.

En misschien wel het belangrijkste: neem een moment om tot je te laten doordringen: wie, wat, waar, hoe, wanneer….

Hierbij gaat het om het zien van verbinding en afhankelijkheid. Denk eens aan alles wat er toe heeft geleid dat dit voedsel hier nu voor je ligt. Wat mensen ervoor hebben gedaan, de natuur, de regen, de zon, de aarde, inclusief wat jezelf hebt gedaan zodat het nu op je bord ligt. Als je dat kunt zien geniet van wat er opkomt. Misschien een gevoel van dankbaarheid en waardering, gun jezelf daarvan te genieten.

En neem dan je eerste hap.

Eet smakelijk!

 

Naar een artikel van Elisha Goldstein Ph.D in http://www.mindful.org/about-mindful/

Blogs voor starters, alle mindfulness basistrainingen en coaches in Nederland

Facebook pagina Over Mindfulness voor Starters

Eet Eens Anders – Over Mindfulness

Geef een reactie