Wat is Wat – Compassie voor jezelf: start hier

Hoe hard we ook werken, hoe succesvol we ook zijn, hoe goed we ook zijn als ouder, medewerker, echtgenoot of mindfulness-beoefenaar— het is nooit genoeg. In vergelijking met anderen kan het altijd nog beter, rijker, dunner, meer, slimmer of krachtiger. En falen van welke aard dan ook is onacceptabel!

De valstrik van altijd beter, harder, sneller

Op deze manier zijn wij voortdurend bezig ons te meten met? Ja, waarmee eigenlijk? Met een idee hoe het zou moeten zijn. We meten met een idee en rekenen onszelf daarop af. Snoeihard. Mijn leraar Emotioneel Lichaamswerk Geert Coillie moest regelmatig herhalen: “We geven onszelf o zo graag op de kop, maar daar krijg je alleen maar builen van.” Niet doen dus.

Hoe is het mogelijk!

Ik ga er maar van uit dat iedereen deze manier van omgaan met zichzelf kent. Ik wel tenminste. Eigenlijk is het niet voor te stellen dat we zo doen en onszelf steeds maar weer op de kop geven…..…
Zouden we ook anders met onszelf kunnen omgaan?

Hoe je het anders kan doen volgens Kristin Neff

Je kunt ook op een andere manier met jezelf omgaan waarbij je jezelf niet afrekent op hoe goed of slecht je bent: zelfcompassie. “Zelfcompassie is een manier van omgaan met onszelf waarbij we voor onszelf zorgen en onszelf ondersteunen als we falen, ons niet competent voelen of lijden.” Net zoals wij compassie kunnen hebben voor het lijden van anderen kunnen wij compassie hebben voor ons eigen lijden.

Maar wat is zelfcompassie precies?

Kristin Neff onderscheidt drie elementen in zelfcompassie: vriendelijk zijn voor onszelf, erkenning dat we op vele punten hetzelfde zijn als alle andere mensen en mindfulness.

– Vriendelijk zijn voor onszelf

Zoals we onszelf af kunnen snauwen met ‘wat vreselijk stom van mij’, ‘ik kom vreselijk tekort’, enzovoort, zo zou je je beste vriend toch niet benaderen? Het is onze natuur aardig te zijn voor mensen die we graag mogen en als vriend beschouwen. Maar we mogen ook – misschien wel op de eerste plaats! – vrienden zijn met onszelf.
Dus laten we behandel-een-ander-zoals-je-zelf ook omdraaien: behandel-jezelf-zoals-je-een-ander.

– Erken dat we op vele punten hetzelfde zijn als alle andere mensen 

Compassie betekent ‘lijden’ en wijst op een fundamentele wederkerigheid in de ervaring van het lijden. Iedereen ervaart pijn, ongeacht wie je bent. Jij lijdt omdat de baan die je zo hartstochtelijk graag wilde hebben aan je neus voorbij gaat en ik omdat de populariteit van mijn posts achter blijft bij mijn gedreven verwachtingen. Jij kunt je mijn lijden hierin voorstellen, je kunt er begrip voor hebben en misschien genegenheid en warmte voor voelen. Ik kan mij jouw lijden voorstellen, ik kan de pijn voelen dat je vurige wens naar juist deze baan niet is uitgekomen.
De pijn die ik voel in moeilijke tijden is dezelfde pijn die jij voelt in moeilijke tijden. De triggers zijn verschillend, de omstandigheden zijn verschillend, de mate van pijn is verschillend, maar de basiservaring is hetzelfde. We hoeven onszelf niet alleen of bijzonder te voelen in ons lijden, we lijden allemaal. Voor ons allemaal geldt wat Frits Koster, leraar vipassana pleegt te zeggen “Het valt ook niet altijd mee om mens te zijn.”
En, zegt Kristin Neff, wanneer wij pijn zien als deel van de gedeelde menselijke ervaring heeft lijden het potentieel om omgezet te worden in een moment van verbinding met anderen.

– Mindfulness

Om jezelf met compassie te benaderen is het nodig te herkennen wanneer je lijdt.
Als de baan die je zo graag wilt aan je neus voorbij gaat, kun je direct reageren met ‘ok, volgende keer beter’ en je storten op de volgende brief. Zo probeer je de pijn te vermijden, maar een pijn die niet gezien wordt gaat ondergronds.
Verslaafden die gewend zijn geweest dit soort teleurstellingen te ‘verwerken’ met gebruik van middelen zeggen dat ze zichzelf emotioneel afgevlakt hebben, dat het leven grijs en vlak is geworden.
Als we onze pijn waarnemen met aandacht (waar voel ik pijn, welke gedachten en gevoelens horen daarbij) en we erkennen ons lijden zonder overdrijven, houden we een meer evenwichtig perspectief op onszelf en de omstandigheden. Dan kunnen we ons hart openen en onze zelf-compassie vrijelijk laten stromen.
Dan voorkom je ook gepieker over IK BEN SLECHT als er iets fout gegaan is of HET LEVEN HEEFT MIJ NIETS TE BIEDEN als je een teleurstelling hebt te verwerken!

Bekijk zelf het artikel in Mindful en lees ook de praktische tips.

Bel of mail me als je vragen of opmerkingen hebt.

Volg
Blogs over Mindfullness voor Starters
Facebook pagina Over Mindfulness voor Starters
Alle basistrainingen en coaches mindfulness in Nederland

 

Er is niets wat je niet vriendelijk kunt zeggen

Tegen jezelf en anderen…

Het maakt niet uit hoe langzaam je vooruit komt, zolang je maar niet stopt

Confucius

Zelfcompassie Start Hier Over Mindfulness

Geef een reactie