Hoe je het lawaai van Angst het komend jaar lager kunt zetten

Wanneer angst in onze kop is geslopen hebben we de neiging al onze aandacht te richten op risico’s, mogelijke gevaren, mislukkingen en worst-case scenario’s. Hoe je volgens Hazel Harrison het geluidsniveau van die angst lager kunt zetten.

Angst controleert het volume van je gedachten

Angst is nuttig en briljant effectief in het voortbestaan van de mensheid. Denk aan de tijger op je pad, de oversteek over het water, de beer in de buurt van je kinderen. In deze situaties is angst je vriend, je beschermer die er voor zorgt dat je snel en effectief handelt.

Saai!

Laatst las ik ergens dat een leven zonder angst ook wel heel erg saai is. Maar in ons dagelijks, moderne leven kan angst ons vaak in de weg zitten.
Angst kan onze gedachten gaan overschreeuwen, het volume overstemt alles. Ik kan bijvoorbeeld gestreeld zijn als ik gevraagd wordt een presentatie te houden. Ik kan genieten van de waardering met een grote grijns op mijn gezicht. Maar op een zeker moment sluipt de Angst binnen “Wat als ik een verschrikkelijke fout maak? ”Wat gebeurt er als ik op het podium niet meer uit mijn woorden kom?” “Wat als ik een onderzoek van iemand citeer en ze vertellen me dat ik het helemaal verkeerd begrepen heb?”

Wat als …? Wat als …?

Hazel Hartman adviseert: vertraag en kijk eens wat er aan de hand is in een dergelijke situatie. Angst ziet de potentiële dreiging van een grote menigte die naar me zit te kijken. Angst beslist om me te waarschuwen: “Doe het niet, het zal eindigen in tranen!”
Soms luister je naar Angst (hij probeert je immers te beschermen) en soms wordt Angst het zwijgen opgelegd door Problem Solving en Kalmte. Ze zeggen dingen als: als de worst case scenario gebeurt, zul je nog steeds goed zijn.

Hoe kunnen we het gezoem van Angst stoppen?

Volgens Hazel Harrison is de enige manier: dankbaarheid.
Dankbaarheid wordt in een wetenschappelijk onderzoek van Woods, Froh en Geraghty geassocieerd met hele reeks voordelen. Dankbaarheid kan Angst bedaren en verminderen. Het uiten van dankbaarheid levert een pad naar meer prettige emoties. Mensen die meer dankbaarheid zouden ook een betere lichamelijke en psychische gezondheid hebben.

Dankbaarheid kan versterkt worden, doe je eigen onderzoek en kijk wat het oplevert

Mijn ervaring in mijn eigen leven en in die van cursisten is dat er zoveel is waar je dankbaar voor kunt zijn! Je moet er alleen oog voor krijgen en dat kun je ontwikkelen. Pak een dagboek en schrijf voordat je gaat slapen 3 dingen op die die dag goed gingen. Blijven doen voor een week. Dat is het, meer is het niet.

Oefening baart kunst

Dankbaarheid is een vermogen dat getraind en versterkt kan worden. Als je je dagboek bijhoudt zal het elke dag makkelijker gaat.
Tip: maakt het niet te ingewikkeld of groot. Je kunt dankbaar zijn voor het voelen van het water van de warme douche of het ruiken van de buitenlucht of de warmte van de huid van je partner, enzovoort. Aandacht schenken pakt altijd dankbaar uit.

Sommige dingen zijn zo vanzelfsprekend we zijn vergeten om er dankbaar voor te zijn.

Dankbaarheid maakt dat Angst een minder luidruchtige rol speelt.

Bewerking naar aanleiding van How to Turn Down Our “What If” Brain
Bel of mail me als je vragen of opmerkingen hebt.

Volg
Blogs over Mindfullness voor Starters
Facebook pagina Over Mindfulness voor Starters
Alle basistrainingen en coaches mindfulness in Nederland

Dankbaarheid Maakt Angst Minder Luidruchtig Over Mindfulness

Geef een reactie