Doe Het Zelf – Boos!

Je voelt je boos, vreselijk boos! Hoe je benaderd bent, wat er met je is gedaan. En boos op jezelf omdat je het allemaal hebt laten gebeuren. Je wilt er iets mee doen: een plaats geven, een uitlaatklep zoeken. In elk geval íets want zo valt er niet mee te leven.

Ongeveer zo was het verhaal van een verslaafde in de kliniek waar ik werk. Zij leerde de aanleiding voor haar verslaving meer en meer onder ogen te zien en was vreselijk boos op alles en iedereen en vooral op zichzelf.

Wat doe je daar nu mee?

Om er mee om te gaan schreef ze van alles op over wat haar is overkomen, wat er mis is gegaan en wat ze zelf fout heeft gedaan. Maar levert dat wat op? Je houdt het verhaal over het verleden in stand, je maakt het misschien alleen maar groter. Je onderhoudt zo je boosheid was onze conclusie. Misschien wordt je boosheid alleen maar groter…

Boosheid in het nu brengen

Je voelt nu boosheid.  Wat kan je er mee, in dit moment?
Met mindfulness worden goede ervaringen opgedaan met een systematisch onderzoek naar wat de boosheid jou nu doet. Een groter, dieper inzicht in je boosheid blijkt te kunnen leiden tot wat meer afstand tot die boosheid en dat blijkt het makkelijker te maken om er mee om te gaan.

Makkelijk gezegd

Dat is makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat dan?

Stap 1

Maak twee tekeningen van een lichaam. De voor en achterkant van jouw lichaam.
Geef met kleurpotloden aan waar je wat voelt in je lichaam. Zet er ook woorden bij.

Stap 2

Maak een opsomming van gedachten die horen bij deze boosheid.

De oefening is niet in een keer klaar. Kijk er morgen nog eens na.
Deze oefening kan je helpen een mooi overzicht, een soort kaart oftewel een dieper inzicht te krijgen van wat boosheid allemaal met je doet.

Last but not least

Als je met deze oefening bezig bent, merk op wat dat met je doet!
En beter, doe de oefening samen met iemand met wie je dit kan delen.

 

Direct met mij contact via 06 2303 5331.

Blogs voor starters, alle mindfulness basistrainingen en coaches in Nederland

Facebook pagina Over Mindfulness voor Starters

Boos Wat Moet Je Ermee

Geef een reactie