Vreselijk! Ergerlijk! Wurgen die trainer! Het aangrijpende relaas van Elaine, als beginner in de basistraining mindfulness.

 A-typische oefeningen in de basistraining.

Voor de beginner zijn de oefeningen in de basistraining mindfulness vreemd. Vaak vreselijk, ergerlijk en gewoon klote.
Hieronder vind je een sprekend relaas van een beginner over de bodyscan. Dat is een begeleide aandachtsoefening waarbij je je aandacht richt op alle onderdelen van je lijf. Althans dat is de insteek, maar zo makkelijk is dat niet.
Tijdens de oefening lig je op een mat.

De verdacht kalme stem van de trainer die me tot woede brengt.

“De verdacht kalme stem van de trainer belooft ons keer op keer meedogenloos iets wat zij ‘stilte’ noemt (stilte? het brandt, het brandt!).
We worden gevraagd sensaties die we misschien ervaren op te merken. Sensaties? What the hell is een ‘sensatie’? Ze zegt dat sensaties ervaringen zijn die we kunnen opmerken in ons lichaam (ik hou er niet van dingen in mijn lichaam op te merken, stop ermee alsjeblieft!). Ze noemt een reeks van sensaties die we kunnen opmerken, zoals tintelingen, beklemming, warmte of koelte, zoemend of pulserend of jeuk of gevoelloosheid zelfs misselijkheid. What the hell! Geen wonder dat ik het verbinden met mijn lichaam wil vermijden! Moet ik je dat soms nog uitleggen? Het moeten opmerken van mijn lichaam maakt mij woedend.
En nog erger, ik had geen idee of ik het goed deed en dat maakte mij nog bozer.
De honingzoete stem van de trainer leek mijn innerlijke pleidooien te negeren om haar te stoppen… Kijk dame … als ik naar mijn lichaam zou luisteren, nu, ik zou opspringen en u wurgen!”

Blijkbaar moest ik dit ook merken. Argh!

Tijdens de eerste paar ‘body scan’s dacht ik vooral aan de lunch en hoe mijn kont zich verhoudt tot de andere overal op de planeet. Af en toe merkte ik een gevoel in mijn lichaam op. Toen dat gebeurde, werd ik meteen gealarmeerd of verveeld of mijn gedachten dwaalden gewoon af ​​naar McDonalds.

…. zet door!

‘Pas na meerdere body scans heb ik momenten van ‘Zet door, de boodschap komt door!’

 Tip

Als je ondanks die ellende tóch nieuwsgierig bent geworden, doe de bijgeleverde bodyscan van 30 minutenMaar doe hem alleen als je met jezelf kunt afspreken dat je de oefening deze week tenminste drie, maar misschien wel vijf keer doet. Begin er anders echt níet aan! En alleen interessant als je echt uit bent op een nieuwe ervaring en de boodschap van de bodyscan.
Misschien helpt het te bedenken: des te meer weerstand, des te meer valt er wellicht te leren.
Plan de oefening in je agenda.

Vind een trainer mindfulness in je buurt en ga eens met hem of haar in gesprek.

De ervaring van Elaine is opgenomen in de digitale versie van het Amerikaans tijdschrift Mindful en is vrij vertaald.

 

De Bodyscan Is Niet Erg Populair Bij Mindfulness Starters. Te Lang, Te Saai, Te Te. Hier Een Relaas Van Een Starter. En Haar Overwinning.

Geef een reactie