Over de Claim van Mindfulness als Energizer

Waar is de claim van mindfulness als energizer op gebaseerd?
Burn-out kan leiden tot levensbedreigende situaties. Het cortisolniveau stijgt en blijft te hoog met alle lichamelijke gevolgen van dien. Je bloeddruk stijgt, je stofwisseling raakt ontregeld, je afweersysteem krijgt het zwaar en – last but not least – je slaapt slecht. Dat komt onder meer doordat je bij een hoog niveau cortisol niet in je diepste slaap terecht komt Terwijl die slaap er is om je te herstellen.
Lees en kijk de animatie

Automatische reacties vaak niet adequaat

Jij en ik hebben ieder onze eigen typische gedachten en gevoelens in bepaalde situaties. Vervolgens is ons gedrag in reactie daarop in de meeste gevallen voorspelbaar.
Je kent dit soort zinnetjes waarschijnlijk wel:
  • Als mensen mij wat vragen te doen, dan voel ik mij…., dan denk ik….en dan ga ik…..
  • Als mijn baas niet zo vriendelijk tegen mij doet, denk ik al gauw ….. , voel ik mij….en dan doe ik…..
  • Als mijn collega’s met elkaar smoezen denk ik dat…. en dat heeft tot gevolg dat ik…
  • Als mijn werk niet af is, dan denk ik …. , voel ik mij….en ga ik ….
  • Ik vind mijn werk vandaag helemaal niet leuk, dan denk ik…., dan voel ik… en ga ik …..
Onze meestal automatische reactie in dit soort situaties blijkt vaker niet dan wel adequaat. Bedenk daarbij dat meer dan 95 % van ons gedrag uit automatische reacties bestaat! Vaak inadequaat dus.
En je kunt je voorstellen dat alles nog eens verergert als  je het te druk hebt. Dit verhoogt de stress weer en maakt de kans op burn-out groter. De cortisolspiegel gaat een rol van betekenis spelen.
Lees ook

De claim van mindfulness

Mindfulness helpt je je gedachten en gevoelens in een bepaalde prettige of onprettige situatie duidelijker te krijgen. Mindfulness is naar binnen gekeerd, de mindfulness-trainer is als geen ander in staat je ervaringen in een dergelijke situatie te helpen verduidelijken met voor velen meestal nieuwe technieken uit de yoga- en meditatiewereld.
Lees ook

Tot 10 tellen

Doordat je je reacties duidelijker leert herkennen en erkennen, leer je ook onderscheid te maken tussen je eerste gedachten en gevoelens en de manier waarop je daarop meestal reageert. Je leert ruimte te creëren tussen Prikkel en Reactie daarop. Je gaat ervaren dat tot 10 tellen echt soelaas kan bieden voordat je reageert. Én waarschijnlijk ga je beseffen dat tot 10 tellen in meer gevallen nuttig is dan je ooit voor mogelijk had gehouden: je houdt energie over omdat je het niet verspilt en je krijgt energie omdat je de betere dingen doet voor jezelf.
De Claim Van Mindfulness Als Energizer. Waar Is Die Op Gebaseerd?

Geef een reactie