Aandacht hebben voor wat er is. Hoe bedoel je?

Aandacht-hebben-voor-wat-er-is. Het is zo makkelijk gezegd, maar wat wordt er eigenlijk mee bedoeld?

Aandachtspier

Eline Snel werkt met kinderen. In haar aanpak is zo kinderlijk eenvoudig te zien hoe je kinderen leert aandacht te hebben voor wat er is. Hoe de aandachtspier getraind kan worden.

Spelletje mindfulness

Je pakt een aantal spulletjes van tafel en doet die op een dienblad. Je vraagt de kinderen zoveel mogelijk te onthouden en dat op te schrijven. Dan leg je een doek over het blad. De kinderen krijgen dan 20 seconden om op te schrijven wat ze allemaal gezien hebben.

De clou van mindfulness

Je verrast de kinderen dan door niet te vragen wat ze allemaal opgeschreven hebben, maar door te vragen wat er in hun lijf gebeurde.
Deze vraag is de start van een interessant onderzoek dat de aandacht verder aanscherpt. De aandacht wordt in dit voorbeeld gericht op wat er is. Zoals spanning, maar ook warmte, opwinding, een kriebel, een kramp, verstijving misschien enzovoort.

Wondertje

Mindfulness betekent simpelweg getrainde aandacht. Die aandacht kun je richten op het lichaam, gedachten, ademhaling, beweging en dagelijkse activiteiten.
Eigenlijk wonderbaarlijk: het blijkt dat wanneer je op deze manier aandacht geeft aan wat er is, je daarna op een andere manier verder kan. Veerkrachtiger, energieker, meer in balans. Probeer het eens….

If you miss the present moment, you miss your appointment with life.

Tich Nah Tan

Lees ook
Bewezen effect
Stappenplan voor Mindfulness. Als je wilt beginnen, doe het dan goed...

Vind hier een overzicht van alle basis mindfulness trainingen voor starters op plaats, datum en kosten.

Lees meer van Eline Snel in ‘Stilzitten als een kikker’

We Hebben Het Vaak Over Aandacht Voor Het Moment. Wat Wordt Daar Nu Eigenlijk Mee Bedoeld?

Geef een reactie