4 Mindfulness tips voor een betere nachtrust.

Je kunt een betere nachtrust niet afdwingen – maar je kunt wel iets nieuws proberen als je slecht slaapt. Vier mindfulness tips.

Elk moment is nieuw

Elk moment is nieuw, iedere nacht is een nieuwe nacht. Dat je gister misschien slecht sliep is geen reden om te denken dat dat nu weer niet goed gaat. Dat levert alleen maar stress op. Stel je open voor dit nieuwe moment.

Richt je aandacht op slapen

Het helpt als je je slaapkamer daarop inricht: geen tv, geen telefoon, geen tablet op je slaapkamer. Een bliepje maakt je zo weer klaar wakker.

Niet forceren

We moeten stoppen met proberen in slaap te vallen. Onze hersenen zijn daar te slim voor. Op het moment dat we iets proberen te bereiken levert dat direct stress op. Dus op het moment dat je opmerkt dat je teveel aan het proberen bent, laat het gaan.

Doe de bodyscan meditatie

Breng mindfulness in de rust en slaap ervaring die je op dat moment hebt. Doe een lichte bodyscan waarbij je nieuwsgierig bent naar de sensaties in je lichaam en de beweging van de ademhaling. Als je aandacht afdwaalt of als je chagrijnig of verveeld raakt, kijk dan of je gewoon kennis kan nemen van deze ervaring en kom dan weer voorzichtig terug naar wat er op dit moment is aan sensaties in je lichaam en in de beweging van de ademhaling. Als we onszelf toestaan te zijn bij wat er is gaat het lichaam op een natuurlijke wijze in rust.

Naar Elisha Goldstein, Ph.D.
http://elishagoldstein.com/a-course-in-mindful-living

Over Mindfulness – 4 Mindfulness Tips Om Beter Te Slapen

Geef een reactie